Testai padangų eksploatacinėms savybėms įvertinti - Kruopštus padangų tikrinimas

Kruopštus padangų tikrinimas

Padangų testai

Su padangomis, kurios montuojamos ant mūsų automobilių, prieš pradedant jas gaminti atliekama daugybė bandymų. Jos analizuojamos įvairiausiomis sąlygomis: lenktynių trasoje, kelyje, paskui atidžiai tikrinamos sudėtingomis mašinomis. Nagrinėjamos jų savybės, susijusios su pasipriešinimu riedėjimui, keliamu triukšmu, sukibimu, dėvėjimusi… Nedidelė bandymų apžvalga.

Dėvėjimosi bandymas Dėvėjimosi bandymas - Nuotraukos © : Rezulteo

Patvarumo bandymas

Jo metu matuojamas gebėjimas laikui bėgant atlaikyti krūvį ir perkrovą bet kokiomis meteorologinėmis sąlygomis. Per bandymą atkuriamos įprastos ir nekasdienės važiavimo sąlygos. Bandymai taip pat atliekami ant specialios įrangos, kur padanga perpjaunama ir ištiriama jos pažeista dalis. Padangos gumos pavyzdžius laboratorijoje tiria chemijos ekspertai.

Pasipriešinimo riedėjimui bandymas

- Bandymas, atliekamas esant pastoviam greičiui: vienodu greičiu važiuojantys du identiški automobiliai su skirtingo pasipriešinimo riedėjimui padangomis. Tokiu būdu matome, kad kuo mažesnis pasipriešinimas riedėjimui, tuo mažiau degalų sunaudojama.

- Pasipriešinimą riedėjimui taip pat galima nustatyti naudojant specialią įrangą, kuri atkuria padangos naudojimo sąlygas ir nustato apkrovą bei slėgį. Įranga suka padangą ir nustato jėgą, kurios reikia, kad padanga riedėtų, ir ši jėga yra pasipriešinimo riedėjimui jėga.

Dėvėjimosi bandymas

Šis bandymas ištiria protektoriaus atsparumą dėvėjimuisi ir padeda nustatyti galimą padangų ridą. Jis atliekamas realiomis naudojimo sąlygomis su identiškais automobiliais, kurie nuolat važinėja Prancūzijos keliais. Nuvažiavus kelis tūkstančius kilometrų padangos nuimamos, išvalomos, guma išmatuojama ir registruojama. Tuomet telieka išanalizuoti rezultatus, juos palyginti ir patvirtinti techninius sprendimus. Dėl praktinių ir ekonominių priežasčių, šio tipo bandymai kartais atliekami specialia įranga, kuri kaip galima tiksliau atkuria kelio savybes.

Triukšmo ir komforto bandymai

Jie atliekami lenktynių trasoje arba už lenktynių trasos ribų ant įvairios kelio dangos. Ant itin grubaus kelio nustatomas vidinis triukšmas ir bendras automobilio komfortas. Paskui pereinama prie lygaus paviršiaus, kuris leidžia nustatyti protektoriaus rašto keliamą triukšmą ir jį išmatuoti specialia įranga. Taip pat galima kelyje įrengti kliūtis (metalinius strypus), kurios leidžia patikrinti, ar padanga gerai absorbuoja nelygumus. Ir galiausiai, dėka bandymų trasos šonuose išdėstytų jutiklių, analizuojamas išorinis triukšmas ir gyventojams keliamas diskomfortas. Šios savybės turi atitikti reglamentuose nustatytas vertes.

Stabdymo ir sukibimo bandymas

Visų pirma, pamatuojamas išilginis sukibimas, kurio metu pagrindinis dėmesys skiriamas automobilio ir jo padangų gebėjimui laipsniškai lėtinti greitį važiuojant tiesia linija ir staigiai nestabdant. Paskui automobilis važiuoja sausa arba šlapia kelio danga ir yra staigiai stabdomas. Stabdymo metu nuvažiuotas atstumas parodo bandomų padangų ir automobilio derinio eksploatacines savybes. Vėliau išmatuojamas skersinis sukibimas, kuris rodo automobilio gebėjimą nenukrypti nuo kelio trajektorijos važiuojant šlapiu keliu. Vėliau automobilis tiriamas kraštutinėmis sukibimo sąlygomis.  Taip pat išanalizuojamos čiuožimo situacijos (7mm gylio balos), siekiant išsiaiškinti automobilio galimybes neiškrypti iš kelio trajektorijos. Atlikus šiuos bandymus gamintojai galės galutinai apsispręsti, kokios galutinės formos padangos bus montuojamos ant automobilio. Tie patys bandymai gali būti atliekami su padėvėtomis padangomis, siekiant ištirti jų eksploatacinių savybių raidą.

Važiavimo bandymas

Jis susijęs su saugumu ir vairavimo malonumu bei nustato automobilio ir padangų stabdymo, įsibėgėjimo ar vairo pasukimo galimybes. Bandymai atliekami ant sausos (visomis važiavimo sąlygomis) ir šlapios (įvairiomis drėkinimo sąlygomis) kelio dangos. Įvertinamas vairuotojo sprendimas ir matavimo prietaisų užfiksuota informacija.

Šiuos bandymus atlieka žinomiausi padangų rinkos gamintojai. Iki 2012 metų nebuvo jokių privalomų reglamentų, kurie nustatytų tokią išsamią padangų kontrolę. Europos Parlamentas patvirtino naują privalomą ženklinimo sistemą. Joje įvedami trys kriterijai, kurie įvertina degalų taupymą, sukibimą su šlapia kelio danga ir  triukšmo lygį decibelais.

Nė vienas gamintojas neturi tokių sudėtingų bandymo centrų, kaip „Michelin“ centras Ladoux ir „Bridgestone“ centras prie Romos.  „Egzotiškesni“ padangų rinkos gamintojai neatlieka tokių pernelyg brangių ir gilių žinių apie gaminį reikalaujančių bandymų. Tačiau padangos, kurias jie parduoda rinkoje, atitinka normatyvinius standartus. Reikėtų pažymėti, kad „Premium“ klasės gamintojų mokslinių tyrimų plėtra duoda vaisių, nes jų padangos dažniausiai gauna aukščiausius įvertinimus ir yra labiausiai vertinamos vartotojų bei nepriklausomų testavimo institucijų.

Šie bandymai yra tik matoma naujų padangų išleidimo į rinką dalis. Padangą sudaro beveik 250 pusgaminių, kurie itin kruopščiai analizuojami ne tik kaip atskiri elementai, bet ir kaip sudedamosios padangos dalys.